「化学教育ジャーナル(CEJ)」第3巻第1号(通巻4号)発行1999年7月29日/採録番号3-4/受理1999年6月8日
URL = http://www.juen.ac.jp/scien/cssj/cejrnl.html
E-Mail: itomasa@t.soka.ac.jp, konchan@mxn.meshnet.or.jp
Abstract: Chemical information which is useful for chemistry
teachers when compiled into data bases can be classified into
three categories. (1) Chemical information: results of
chemical and educational research work, which consist of compound
data, new techniques, etc. These are occasionally necessary for
teachers, and are mainly covered by existing data bases, such
as Chemical Abstracts, and so on. (2) Educational information:
development of new teaching materials or experiments, reports
of research classes, and know-how on classroom teaching. These
are very useful for teachers and some are issued in annual reports
or journals, but the circulation of these is by no means wide.
(3) Teaching materials: aimed at pupils' use, for self-learning,
research activities, or project study. These are introduced in
the senior high school chemistry course, together with the use
of computers in class. Pupils are encouraged to use computers
to obtain information for their study, but the necessary information
is far from well-prepared. In this paper, we report on the recent
activities of some groups of Japanese high school teachers and
co-workers, by and for themselves, to create computer data bases,
which mainly belong to categories (2) and (3). A critical lack
of a full data base of experiments on the basis of a systematic
curriculum is mentioned.
日本の化学教育におけるコンピュータデータベース作成と活用に関する最近の活動
伊藤眞人*、紺野 昇#
創価大学工学部、#大阪府教育センター
化学教育に関連するデータベースは、取り扱う情報の性格により次の3つに分類される。(1) 化学情報:既知化合物あるいは既往の研究に関する情報を集積。教員はときどき必要になる。CASのようにオンライン公開されているデータベースで対応可能。(2) 教育情報:教材開発、実践例、授業のノウハウなどを集積。教員のとってもっとも有用だが、原報のサーキュレーションが低く、データベース化も不十分。(3) 教材、教育用資料:児童の「調べ学習」、生徒の「探求活動」「課題研究」などで、特定の課題について生徒が調べるときに利用できるもの。教員にとっても有用だが、まだほとんど実現されていない。ここでは教育現場に特に関係の深い(2)(3)について化学分野におけるDB構築活動の実例を紹介する。系統的なカリキュラムに基づいた実験データベースの重要性と今後の展望にも触れる。